Pelgrimage

De Sint-Katharinakerk trekt jaarlijks vele pelgrims aan. Uiteraard zakken vele pelgrims af voor de jaarlijkse Heilig Bloedviering, maar ook de compostellagangers onderweg naar Santiago de Compostella maken er een stop voor hun stempel.

Heilig Bloed

Al sinds 19 mei 1652 tref je in Hoogstraten de Heilig Bloeddoeken aan. Deze werden van Boxtel (NL) overgebracht en worden sindsdien bewaard in de Sint-Katharinakerk. Het wonder van de Heilig Bloeddoeken voltrok zich in 1380 toen priester Eligius van den Aker een beker geconsacreerde witte wijn omstootte. Deze vloeide bloedrood over de corporale en altaardwaal, het bloed van Christus.

Santiago de Compostella

Compostellagangers die op hun route naar Compostella door Hoogstraten passeren kunnen in de kerk terecht voor een stempel in hun stempelboekje.