Restauratie schip – fase 4

Na zo’n vier jaar werken zal de kerk aan de buitenzijde blinken als nooit tevoren. De focus verschuift dan naar het interieur van de kerk. Hier laten de gevolgen van insijpelend vocht, temperatuurschommelingen en het gebruik van minderwaardige materialen zich voelen.

Fase 4: interieur – noordzijde – half 2024 tot half 2025

De opdracht voor deze, en volgende, fase is zeer ruim. Niet enkel worden er structurele werken uitgevoerd, ook worden de vele kunstobjecten onder handen genomen. Met een indrukwekkende collectie kunsthistorische objecten: beelden, schilderijen, textiel… vormt de kerk een echte schatkamer. Echter, verschillende van die objecten kampen met hun eigen specifieke problemen: gravende insecten zoals houtworm, schimmelvorming door condens en vocht, beschadigingen door UV-licht,… Per object wordt een minutieus conditierapport opgemaakt en een op maat gemaakt behandelingsplan. Op die manier verzekeren we deze objecten voor de toekomstige generaties.