Thomas-orgel

In 2005 werd de jongste telg toegevoegd aan de monumentale instrumenten van de kerk. Toen installeerde de Belgische orgelbouwer Thomas een zwaluwnestorgel vlakbij het koor.

(c) Luc De Vos

Het Thomasorgel is sterk geïnspireerd op de Duitse orgels van het einde van de 17de eeuw. Hierdoor is de klank nauw verwant aan de barok. Een stijl waar het instrument zich dus goed voor leent. Het instrument bevindt zich aan de zuidzijde van het koor en hangt, net als een zwaluwnest, genesteld tegen een pilaar, vandaar ook de benaming.

Het orgel wordt veelvuldig gebruikt als zangbegeleiding, maar zeker ook als leerinstrument voor organisten in opleiding. Niet enkel studenten van de Academie voor Muziek en Woord Noorderkempen schuiven er aan, ook jonge organisten van verder weg worden van harte ontvangen om het instrument te bespelen, bijvoorbeeld tijdens de Vlaamse Orgeldagen. Op deze manier wordt het instrument ingezet ter promotie van de orgelkunst in de Noorderkempen.

Orgelconcerten in de kerk

Regelmatig ontvangt de Sint-Katharinakerk nationale en internationale organisten voor bijzondere orgelconcerten. Combinaties met techno, breakdance of hoornblazers, het passeerde allemaal reeds de revue. Bekijk de agenda om te kijken of er binnenkort een orgelconcert plaatsvindt! Je kan ook steeds terecht op de organroxx.com, een internetradio met Hoogstraatse roots die volledig is toegespitst op orgelmuziek.