Hemony-beiaard

Hoog in haar toren herbergt de Sint-Katharinakerk een prachtige beiaard. In de recent gerestaureerde en vernieuwde beiaardkamer hangen 49 beiaardklokken, tezamen goed voor maar liefst 23 ton! De beiaard is samengesteld uit historische Hemony-klokken en meer recente Michiels- en Eijsboutsklokken.

(c) Studio 27

De installatie van de beiaard was in 1960 de bekroning op het werk en een passend sluitstuk van de wederopbouw die plaatsvond tussen 1953 en 1958. Het was voormalig deken Lauwerys die erin slaagde om de in onbruik geraakte kapittelbeiaard van de O.L.V.-Kathedraal van Antwerpen naar Hoogstraten te halen. Zodoende verhuisden 24 waardevolle Hemonyklokken naar de Sint-Katharinakerk. Deze werden aangevuld met 26 Michielsklokken.

Bij de restauratie van de kerktoren en beiaard in de periode 2017-2019 werden alle klokken verwijderd en overgebracht naar de klokkengieterij Koninklijke Eijsbouts in Asten. Daar werden alle klokken minutieus gecontroleerd, hersteld en herstemd. Met de restauratie wilde men de historische Hemonyklank zo goed mogelijk benaderen. Daarom werden de klokken herstemd en werden 5 kleine discantklokjes vervangen door 4 nieuwe basklokken: Franciscus, Leonardus, Elisabeth en Rombout. Deze toevoeging zorgt voor een klank die meer in lijn ligt van de monumentale toren en de historische klank. Het totale gewicht van het instrument verdubbelde er ook ruimschoots door, van 11 000 kg naar maar liefst 23 000 kg.

Stadsbeiaardier Luc Dockx speelt ‘preludium in g (Jef Denyn)’ op de beiaard van Hoogstraten

Beiaardconcerten

De zomerse beiaardconcerten zijn een vast gegeven in Hoogstraten. Luc Dockx, de stadsbeiaardier van Hoogstraten, weet als geen ander de beiaard tot leven te brengen. Echte liefhebbers kiezen als luisterplaats een rustig hoekje in de omgeving van de kerk, maar op één van de vele terrasjes in Hoogstraten valt er eveneens uitstekend te genieten.

Raadpleeg de agenda om te kijken wanneer de concerten met binnen- en buitenlandse topbeiaardiers gepland staan.