Restauratie schip – fase 2

Tijdens de tweede fase van de restauratie van het exterieur wordt er van kant gewisseld. Daarmee zal voor het eerst in jaren de noordelijke doorgang naast de kerk weer open zijn voor publiek. De omvang van de werken is gespiegeld aan de noordzijde.

Fase 2: exterieur – zuidzijde – najaar 2021 tot eind 2022

Dezelfde onderhoudswerken als tijdens fase 1 staan op de planning: reinigingswerken van zowel de muren, ramen als daken, maar opnieuw zeer minutieuze herstellingswerken van barsten, vervangen van gebroken of verdwenen steen,… Vooronderzoek leerde al wel dat de schade aan de zuidzijde van de kerk opvallend minder groot is dan aan de noordzijde, hoewel de zuidzijde de kant van de slagregen is. Vermoedelijk komt dit omdat de noordzijde minder zonlicht vangt en dus minder kans heeft om uit te drogen. Dat resulteerde doorheen de jaren in meer vochtschade.

Bijzonderheden tijdens deze fase

Ook in deze restauratiefase is er grote aandacht voor de glasramen. Net als tijdens fase ‘Noord’ zullen er acht glas-in-loodramen worden uitgenomen en acht gebrandschilderde glasramen. De ramen aan deze zijde dateren allemaal uit de 20ste eeuw. Ook het grote raam in de kruisbeuk is een moderne kopie van het originele raam uit 1533. Dit ging helaas volledig verloren bij de vernietiging van de toren in ‘44. Bij de explosie gingen ook diverse ramen van de hand van Brussels meester-glazenier Capronnier uit de 19de eeuw verloren die in beide zijden van het schip waren ingebracht.