Pels-orgel

Na de wederopbouw van de Sint-Katharinakerk werd in 1957 een orgeldossier opgestart om een nieuw orgel te plaatsen. In 1958 bouwde Bernard Pels & Zoon (Alkmaar/ Lier) een instrument van monumentale omvang: het Pelsorgel op het koordoksaal.

(c) Jan Korpershoek

De royale dispositie en de imposante speeltafel gaven het project heel wat prestige. Het bedieningssysteem van het orgel functioneert elektro-pneumatisch. Het orgel is gebouwd volgens de destijds geldende esthetiek. Enerzijds treffen we nog elementen uit de romantische orgelbouw aan, anderzijds herkennen we aspecten uit de Elzasser Orgelreform en de Orgelbewegung. Typisch voor die tijd is ook het ontbreken van een orgelkast en het instrument werd dus opgebouwd in open opstelling.

In 2013 renoveerde de Orgelbouwfirma Verschueren uit Ittervoort het instrument. De volledige windvoorziening werd vernieuwd. Het elektro-pneumatisch bedieningssysteem is gereviseerd en daarnaast ook de volledige speeltafel. Alle 3.500 pijpen zijn gereinigd en opnieuw geïntoneerd. Alle frontpijpen zijn opgeblonken en de grootste pijpen zijn verstevigd. De Zachtbas 16 van het pedaal is gewijzigd in een Quintbas 10 2/3 en daarnaast kreeg het orgel ook een Setzer ingebouwd waarmee men 7.992 registercombinaties kan opslaan en oproepen.

In 2015 werden tenslotte twee 16 octaafkoppels ingebouwd die het instrument nog meer mogelijkheden en grandeur bezorgen.

Een fragment van het herinspelingsconcert van het Pelsorgel in 2014.

Orgelconcerten in de kerk

Regelmatig ontvangt de Sint-Katharinakerk nationale en internationale organisten voor bijzondere orgelconcerten. Combinaties met techno, breakdance of hoornblazers, het passeerde allemaal reeds de revue. Bekijk de agenda om te kijken of er binnenkort een orgelconcert plaatsvindt! Je kan ook steeds terecht op de organroxx.com, een internetradio met Hoogstraatse roots die volledig is toegespitst op orgelmuziek.